Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji
w Skarżysku-Kamiennej
News & Updates

Archiwum
 
 
 


Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz.199)

Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), bądź pełnoletniego ucznia. Opinię odbiera osobiście wnioskodawca lub osoba pisemnie przez niego upoważniona (z sekretariatu poradni). W uzasadnionych wypadkach, na pisemną prośbę rodzica opinia jest przesyłana wnioskodawcy drogą pocztową.

Poradnia wydaje opinie w sprawach:

  • Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego,
  • Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
  • Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także do klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
  • Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
  • Innych, określonych w odrębnych przepisach.

Ogólne:

  • Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
  • W przypadku dzieci niechodzących do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy zamieszkują na terenie działania poradni.
  • Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnię, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich  rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.

KRYTERIA PRZYJĘCIA DZIECKA NA DIAGNOZĘ W SPRAWIE SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

Warunkiem przyjęcia dziecka na diagnozę jest dostarczenie:

1)   pisemnego zgłoszenia rodziców (opiekunów prawnych), bądź pełnoletniego ucznia.

2)   skierowania na badania specjalistyczne wypełnionego przez nauczyciela polonistę dotyczącego trudności dziecka w nauce czytania i pisania. Dokładne określenie trudności, typów popełnianych błędów, częstotliwości ich występowania, ocen poziomu prezentowanych umiejętności czytania i pisania, opis funkcjonowania ucznia na lekcjach, przebieg kariery szkolnej. Konieczne jest określenie środków zaradczych podjętych przez szkołę np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, okres czasu jakim uczeń objęty był określonym rodzajem pomocy, systematyczność oddziaływań, uzyskiwane efekty, obserwowane problemy itp.

3)   dołączenie do zgłoszenia o badanie kserokopii prac ucznia, zarówno z prac lekcyjnych, jak i domowych, oraz z zajęć terapeutycznych, również z lat wcześniejszych).

4)   opinie innych specjalistów (aktualne i wcześniejsze), o ile dziecko jest (było) objęte ich opieką (np. terapeuty, logopedy itp.).

Na kolejną diagnozę wskazane jest, aby uczeń zgłosił się z udokumentowaną pracą własną według wskazówek uzyskanych z poradni.

KRYTERIA PRZYJMOWANIA DZIECI NA DIAGNOZĘ W CELU WYDANIA ORZECZENIA/OPINII ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych,  oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 r. poz.1113) w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, w naszej poradni działa zespół orzekający, który wydaje:

- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Aby uzyskać orzeczenie bądź opinię zespołu orzekającego należy zgłosić się do sekretariatu poradni w celu złożenia stosownego wniosku oraz posiadanej dokumentacji lekarskiej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. W poradni uzyskają też Państwo informacje, co do dalszego postępowania w zależności od przedstawionej dokumentacji. Przebieg postępowania orzekającego prowadzonego przez poradnię regulowany jest odpowiednimi przepisami i zgodny z opracowanymi na ich podstawie procedurami oraz regulaminami.





poczta wewnętrzna

podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz.199)

Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), bądź pełnoletniego ucznia. Opinię odbiera osobiście wnioskodawca lub osoba pisemnie przez niego upoważniona (z sekretariatu poradni). W uzasadnionych wypadkach, na pisemną prośbę rodzica opinia jest przesyłana wnioskodawcy drogą pocztową.

Poradnia wydaje opinie w sprawach:

  • Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
  • Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego,
  • Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
  • Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także do klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
  • Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
  • Innych, określonych w odrębnych przepisach.

Ogólne:

  • Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
  • W przypadku dzieci niechodzących do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy zamieszkują na terenie działania poradni.
  • Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnię, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich  rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.

KRYTERIA PRZYJĘCIA DZIECKA NA DIAGNOZĘ W SPRAWIE SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

Warunkiem przyjęcia dziecka na diagnozę jest dostarczenie:

1)   pisemnego zgłoszenia rodziców (opiekunów prawnych), bądź pełnoletniego ucznia.

2)   skierowania na badania specjalistyczne wypełnionego przez nauczyciela polonistę dotyczącego trudności dziecka w nauce czytania i pisania. Dokładne określenie trudności, typów popełnianych błędów, częstotliwości ich występowania, ocen poziomu prezentowanych umiejętności czytania i pisania, opis funkcjonowania ucznia na lekcjach, przebieg kariery szkolnej. Konieczne jest określenie środków zaradczych podjętych przez szkołę np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, okres czasu jakim uczeń objęty był określonym rodzajem pomocy, systematyczność oddziaływań, uzyskiwane efekty, obserwowane problemy itp.

3)   dołączenie do zgłoszenia o badanie kserokopii prac ucznia, zarówno z prac lekcyjnych, jak i domowych, oraz z zajęć terapeutycznych, również z lat wcześniejszych).

4)   opinie innych specjalistów (aktualne i wcześniejsze), o ile dziecko jest (było) objęte ich opieką (np. terapeuty, logopedy itp.).

Na kolejną diagnozę wskazane jest, aby uczeń zgłosił się z udokumentowaną pracą własną według wskazówek uzyskanych z poradni.

KRYTERIA PRZYJMOWANIA DZIECI NA DIAGNOZĘ W CELU WYDANIA ORZECZENIA/OPINII ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych,  oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, w specjalnych przedszkolach, szkołach i odddziałach oraz ośrodkach, w naszej poradni działa zespół orzekający, który wydaje:

- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Aby uzyskać orzeczenie bądź opinię zespołu orzekającego należy zgłosić się do sekretariatu poradni w celu złożenia stosownego wniosku oraz posiadanej dokumentacji lekarskiej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. W poradni uzyskają też Państwo informacje, co do dalszego postępowania w zależności od przedstawionej dokumentacji. Przebieg postępowania orzekającego prowadzonego przez poradnię regulowany jest odpowiednimi przepisami i zgodny z opracowanymi na ich podstawie procedurami oraz regulaminami.

 

podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz.199)

Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów), bądź pełnoletniego ucznia. Opinię odbiera osobiście wnioskodawca lub osoba pisemnie przez niego upoważniona (z sekretariatu poradni). W uzasadnionych wypadkach, na pisemną prośbę rodzica opinia jest przesyłana wnioskodawcy drogą pocztową.

Poradnia wydaje opinie w sprawach:

  • Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • Pozostawienia ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
  • Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  • Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją z nauki drugiego języka obcego,
  • Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
  • Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także do klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
  • Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
  • Innych, określonych w odrębnych przepisach.

Ogólne:

  • Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
  • W przypadku dzieci niechodzących do szkoły (przedszkola) oraz ich rodziców poradnia udziela stosownej pomocy w przypadku, gdy zamieszkują na terenie działania poradni.
  • Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy organami prowadzącymi poradnię, poradnia może udzielać pomocy uczniom, ich  rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom, które nie uczęszczają do szkoły (przedszkola) i ich rodzicom.

KRYTERIA PRZYJĘCIA DZIECKA NA DIAGNOZĘ W SPRAWIE SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

Warunkiem przyjęcia dziecka na diagnozę jest dostarczenie:

1)   pisemnego zgłoszenia rodziców (opiekunów prawnych), bądź pełnoletniego ucznia.

2)   skierowania na badania specjalistyczne wypełnionego przez nauczyciela polonistę dotyczącego trudności dziecka w nauce czytania i pisania. Dokładne określenie trudności, typów popełnianych błędów, częstotliwości ich występowania, ocen poziomu prezentowanych umiejętności czytania i pisania, opis funkcjonowania ucznia na lekcjach, przebieg kariery szkolnej. Konieczne jest określenie środków zaradczych podjętych przez szkołę np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, okres czasu jakim uczeń objęty był określonym rodzajem pomocy, systematyczność oddziaływań, uzyskiwane efekty, obserwowane problemy itp.

3)   dołączenie do zgłoszenia o badanie kserokopii prac ucznia, zarówno z prac lekcyjnych, jak i domowych, oraz z zajęć terapeutycznych, również z lat wcześniejszych).

4)   opinie innych specjalistów (aktualne i wcześniejsze), o ile dziecko jest (było) objęte ich opieką (np. terapeuty, logopedy itp.).

Na kolejną diagnozę wskazane jest, aby uczeń zgłosił się z udokumentowaną pracą własną według wskazówek uzyskanych z poradni.

KRYTERIA PRZYJMOWANIA DZIECI NA DIAGNOZĘ W CELU WYDANIA ORZECZENIA/OPINII ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych,  oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, w specjalnych przedszkolach, szkołach i odddziałach oraz ośrodkach, w naszej poradni działa zespół orzekający, który wydaje:

- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Aby uzyskać orzeczenie bądź opinię zespołu orzekającego należy zgłosić się do sekretariatu poradni w celu złożenia stosownego wniosku oraz posiadanej dokumentacji lekarskiej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. W poradni uzyskają też Państwo informacje, co do dalszego postępowania w zależności od przedstawionej dokumentacji. Przebieg postępowania orzekającego prowadzonego przez poradnię regulowany jest odpowiednimi przepisami i zgodny z opracowanymi na ich podstawie procedurami oraz regulaminami.